*8078

הריביירה של חדרה: רובע מלונאות ומגורים שיגנוב לנתניה את התיירים

10/07/2016

רובע "עיר ימים", שבנייתו צפויה להתחיל בעוד כארבע שנים, ישאיר רצועת חוף ברוחב 200 מטרים

עיריית חדרה מקדמת תוכנית חדשה לרובע מגורים ומלונאות ברצועת החוף הצפון-מערבית - בין גבעת אולגה לבין תחנת הכוח "אורות רבין". הרובע החדש ישתרע על פני 2,000 דונמים, ו-1,100 דונמים מתוכם מיועדים לשטחים פתוחים. הוא יכלול כ-10,000 יחידות דיור, 1,400 חדרי מלון וטיילת חוף באורך 2.5 ק"מ.

התוכנית החדשה, שזכתה לשם הזמני "עיר ימים", היא אחד הביטויים הבולטים של השינוי התכנוני והנדל"ני שעוברת העיר בתקופה האחרונה בהנהגתו של ראש העיר חיים אביטן. אחרי שנים ארוכות של תדמית בעייתית ודשדוש בשוק הדיור, חדרה נהנית כיום מהתעניינות מחודשת בקרב רוכשי הדירות והיזמים ומעלייה מתמשכת של 30%-50% בממוצע במחירי הנדל"ן. הרובע, שמתכנן משרדו של האדריכל טומס (טומי) לייטרסדורף, נועד להציע מגוון גדול של יחידות דיור לצד חוף הים ולהציב את חדרה על מפת המלונאות בארץ. לייטרסדורף זכה בתכנון במסגרת תחרות אדריכלית בין עשרה משרדים בארץ.

"השאלה המרכזית היתה כיצד לתכנן מראש מערך עירוני שבו התיירות והמגורים תורמים אחד לשני", מסביר האדריכל, "שלא יהיה מצב כמו ברחוב הירקון בתל אביב שיש לך עיר ומלונות בנפרד". הרובע משתלב בתוכנית המתאר החדשה של חדרה שאושרה לפני חודשיים להפקדה במועצה הארצית לתכנון ובנייה. המשמעות הישירה היא שהדרך לאישורו צפויה להיות פשוטה יותר.

"אחת המטרות המרכזיות של תוכנית המתאר היא פיתוח של חדרה כעיר תיירות. לא סתם משרד התיירות שותף בכל השלבים של גיבושה", מסביר אבישי קימלדורף, אדריכל העיר וממלא מקום מהנדס העיר. "אנחנו רוצים לשים את חדרה על מפת המלונאות האמיתית. בחדרה יש כבר ייעודי קרקע למלונאות אבל הפיתוח שלהם מעולם לא היה גבוה בסדר העדיפות. ברגע שאתה מבין את הפוטנציאל של חוף הים ואת ?החגורה הירוקה' שעוטפת את העיר, עם פארק נחל חדרה, יער חדרה ופארק השרון, אתה מגלה רצף של אטרקציות. אנחנו חושבים שהצירוף של המרכיבים האלה יגרום לאנשים לגלות מחדש את העיר".

מטרה אחרת, מוצהרת פחות, היא מאבק על תקציבי משרד התיירות עם השכנה נתניה - עיר קיט פופולרית לתיירות פנים וחוץ. בנתניה קיימים כיום 1,400 חדרי מלון - בדומה למספר המתוכנן ברובע החדש בחדרה. חדרי המלון יפוזרו בין שבעה עד עשרה בתי מלון חדשים. קימלדורף מוסיף כי נוסף לכך קיימים אישורים לבנייה של 1,000 חדרי מלון נוספים בקו החוף. "אנחנו לא מנסים להתחרות עם אף אחד, אלא לקדם את חדרה ולמצב אותה", מוסיף קימלדורף. "התוכנית שלנו שונה מבחינת התפישה. היא פחות צפופה (בהשוואה לנתניה) ויותר נגישה לשטחים פתוחים איכותיים".

כחלק מהקמת הרובע, מתוכנן "שאטל" מיוחד שיחבר בין האטרקציות התיירותיות ברחבי העיר. תוכנית אחרת שמקודמת בימים אלה במסדרונות העירייה, עוסקת בהקמת מגרש גולף מקצועי שיחזק את כוח המשיכה עבור תיירים זרים. משרד לייטרסדורף אדריכלים היה מעורב בכמה תוכניות פיתוח של קו החוף ברחבי הארץ. בין השאר תכננו שם את פרויקט "עיר ימים" בנתניה, את החוף הדרומי באילת, את חוף קליה בים המלח ואת הריוויירה האפריקאית בעיר אבידג'אן בחוף השנהב.

הרובע החדש מורכב מסדרה של כבישים ושבילים בצורת חצי גורן שמתנקזים למרכז מסחרי על קו החוף. במרכז הרובע מתוכנן רחוב מסחרי, המחבר בין כביש החוף לבין חוף הים ומוגבל לתנועת הולכי רגל בלבד. בחלק הצפוני יפותח המשכו של פארק נחל חדרה (כ-600 דונמים בסך הכל), הכולל פארק חולות ופארק אקולוגי. רצועת החוף תישמר ברוחב של 200 מטרים, בהתאם לנדרש בחוק. על פי האומדנים של העירייה, כ-20,000 איש צפויים לפקוד את החוף בימי שיא.

לרובע "עיר ימים" יש משקל גדול במיוחד על עתיד חדרה. מתוך 18,000 יחידות שמתוכננות להיבנות בה במסגרת תוכנית המתאר, ברובע ייבנו 10,000 מהן. אולם לרובע יש עוד דרך ארוכה עד שיחלו העבודות בשטח. בשלב הראשון יצטרכו כל בעלי הקרקעות באתר, כ-1,500 בסך הכל, להסכים לאיחוד וחלוקה של המגרשים בהתאם לחלקם היחסי בקרקע - זאת במקביל להשלמת התכנון המפורט. התוכנית טעונה גם את אישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, את אישור הוועדה לשמירת הסביבה החופית (והחוף) וכמובן צפויה להיתקל בהתנגדויות. על פי לוח הזמנים האופטימי ביותר, הבניינים הראשונים ברובע יוקמו בתוך שלוש וחצי עד ארבע שנים.

לינק לכתבה